Περιγραφή μαθήματος

Το παρόν μάθημα έχει ως στόχο την εξοικείωση των μαθητών με τη ταξινόμηση των υλικών σωμάτων (ομογενή, ετερογενή, χημικές ουσίες, στοιχεία, ενώσεις, μίγματα, διαλύματα) και τη διάκριση διαφόρων ειδών έκφρασης της περιεκτικότητας διαλυμάτων (%w/w, %w/V, %V/V, ppm,ppb).

Στόχοι μαθήματος

Ειδικότερα, ο μαθητής, μετά το τέλος του μαθήματος, θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  • Να ταξινομεί τα υλικά σε διάφορες κατηγορίες (καθαρές ουσίες, μίγματα, ομογενή-ετερογενή μίγματα, ενώσεις-στοιχεία) και να διακρίνει τις διαφορές αυτών. Να αναγνωρίζει, σ’ ένα σύνολο ουσιών σε ποια κατηγορία ανήκει κάθε ουσία.
  • Να ορίζει τι είναι διάλυμα και να αναγνωρίζει τι είναι διαλύτης και τι διαλυμένη ουσία. Να διακρίνετε το διαλύτη και τη διαλυμένη ουσία σε ένα διάλυμα.
  • Να ορίζει την έκφραση της περιεκτικότητας  % w/w, να υπολογίζει την περιεκτικότητα % w/w ενός διαλύματος δοθέντων των ποσοτήτων διαλυμένης ουσίας και διαλύματος. Με δοσμένη περιεκτικότητα % w/w , να μπορεί να παρασκευάζει διάλυμα αφού πρώτα υπολογίσει την απαιτούμενη ποσότητα διαλυμένης ουσίας.
  • Να ορίζει την έκφραση της περιεκτικότητας  % v/v, να υπολογίζει την περιεκτικότητα % v/v ενός διαλύματος δοθέντων των ποσοτήτων διαλυμένης ουσίας και διαλύματος. Με δοσμένη περιεκτικότητα % v/v, να μπορεί να παρασκευάζει διάλυμα αφού πρώτα υπολογίσει την απαιτούμενη ποσότητα διαλυμένης ουσίας.
  • Να ορίζει την έκφραση της περιεκτικότητας  % w/ v, να υπολογίζει την περιεκτικότητα % w/v ενός διαλύματος δοθέντων των ποσοτήτων διαλυμένης ουσίας και διαλύματος. Με δοσμένη περιεκτικότητα % w/v, να μπορεί να παρασκευάζει διάλυμα αφού πρώτα υπολογίσει την απαιτούμενη ποσότητα διαλυμένης ουσίας.
  •  Να εξοικειωθεί με τα όργανα του εργαστηρίου, έστω και εικονικά, και να γνωρίζει τη χρήση των οργάνων αυτών με τη σωστή σειρά για την εκτέλεση πειραμάτων που αφορούν στα διαλύματα και τις εκφράσεις της περιεκτικότητας τους.

Διάρκεια μαθήματος: 3 διδακτικές ώρες.